Studiekeuze: NHTV in Breda moest het zijn

6bfdba47aa58b3c2dcf1f182dd1721d9

Vrijetijdsmanagement op het NHTV, dat moest en zou ik gaan doen. Weg van huis, in een leuke stad (hoopte ik), op kamers en dan vrijetijdsmanagement gaan studeren. Ik wilde graag iets met organiseren of evenementen. Ik wist eindelijk wat ik wilde, dacht ik.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik tegen iedereen vertelde dat ik vrijetijdsmanagement wilde gaan studeren na het behalen van mijn havo diploma. “Ja, dat is iets met organiseren en zo. Super leuk en zo!” Mijn achternicht heeft hier ook gestudeerd en het was helemaal mijn ding. Ik wilde zo graag iets doen wat niet iedereen deed, iedereen ging maar standaard naar de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) toe, te dichtbij, vond ik.

Het was dan ook aardig teleurstellend toen ik de school binnen kwam lopen op de open dag en de klik niet voelde. Samen met mijn ouders ging ik naar Breda toe om de school te bekijken en om meer over de opleiding te horen. Het juiste gevoel was er gewoon niet. Ik had al mijn hoop gezet op deze opleiding, dit zou het gaan worden!


 Of zou dit het toch niet worden? Ik had me na de open dag ingeschreven voor een meeloopdag met de opleiding vrijetijdsmanagement. Hierdoor kon bekijken of mijn gevoel bleef aanhouden. Maar voordat ik deze meeloopdag had, ben ik naar een open dag geweest bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Hierdoor wist ik dat er ook nog wat anders was, wat misschien wel veel beter bij mij zou passen.


De heenreis voelde ik me geweldig. Ik zat in de trein en ging helemaal onafhankelijk naar de andere kant van het land. Wel half in paniek toen ik opeens de trein uit moest en vanuit een ander perron de trein verder moest nemen. Ik was toen natuurlijk nog geen geleerde in het openbaar vervoer als middelbare scholier. De meeloopdag met vrijetijdsmanagement was een enorm gezellige dag en ik heb er een hoop geleerd. Ik heb mensen leren kennen, ik heb wat van de stad gezien, maar het belangrijkste is dat ik een hoop van mezelf heb geleerd.

ac7adc7ac42fd2b70eda621d56031c6f

Ik denk dat ik op de terugweg besefte, toen ik langs Nijmegen kwam met de trein dat het daar ook prima zou zijn. Het NHTV was geweldig en de opleiding leek me super. Het was helaas gewoon niet iets voor mij.

Ik heb dus geleerd dat alles van de buitenkant, verhalen of hoe je graag wilt zijn niet ook is zoals je echt bent. Je moet wel ergens heen gaan waar je gelukkig bent. Nu 3 jaar verder studeer ik communicatie, woon ik nog steeds thuis, ben ik met een uurtje op mijn school en kom ik allemaal vrienden tegen die ook gewoon standaard naar de HAN zijn gegaan. Ik zou niks anders willen op het moment.

Hoe heb jij de keuze gemaakt tot jouw opleiding?

 

11 gedachtes over “Studiekeuze: NHTV in Breda moest het zijn

  1. Wat balen dat de opleiding waar je zo van overtuigd was achteraf toch niks voor jou bleek te zijn! Ik vind het wel heel knap dat je alsnog de meeloopdag hebt gedaan, just to be sure. Ik had hetzelfde gevoel bij de opleiding Dier en Veehouderij op de HAS in Den bosch. Dat was het hélemaal voor mij! Helaas bleek de opleiding na een paar maanden echt niks voor mij, hoewel ik de school wel heel fijn vond. Ik ging voor de paarden, maar kreeg vooral heel veel les over kippen, koeien, varkens en schapen. En niet te vergeten hoe je een duif of konijn moet hanteren of hoe je een bodemmonster moet bakken om te kijken wat er overblijft… Nee, daar had ik me aardig in vergist! Gelukkig heb jij niet gekozen voor het NHTV en heb je het in Nijmegen erg naar je zin 🙂

    Like

      1. Daar heb je helemaal gelijk in! Ik heb toen besloten om eerst een half jaartje te gaan werken om er achter te komen wat ik wilde. Toen kwam ik er achter dat ik graag leer, maar ook graag met mijn handen werk. Ondanks mijn paardenallergie ben ik toen MBO-4 Paardenhouderij en Paardensport gaan studeren in Breda. Ondanks dat ik nu niet fulltime in de paarden (kan) werk(en) en het eigenlijk onder mijn niveau was, heb ik er geen spijt van gehad. Dit paste veel beter bij mij!

        Like

        1. Super goed! Toch doe je dan wat je eigenlijk zou willen, knap hoor. Wel balen dat het dan door allergie tegen zit. Misschien is het wel mogelijk om eroverheen te groeien 🙂 hoop ik stiekem voor je.

          Like

          1. Tsja, je bent eigenwijs, of je bent het niet he 😉 Ik heb al veel behandelingen gehad maar helaas heeft nog niks echt geholpen. Ik blijf gewoon stug pilletjes slikken die de reactie tijdelijk onderdrukken. De hoop op eroverheen groeien heb ik inmiddels opgegeven, haha! Toch dankjewel 🙂

            Like

  2. Moeilijk kan dat zijn he, een studie kiezen. Uiteindelijk ben ik er wel van overtuigd dat alles altijd op z’n pootjes terecht komt, wat je ook bij jou ziet 🙂
    Ik koos mijn studie vrij halsoverkop nadat ik eigenlijk event management (ook een beetje vrijetijdsmanagement-achtig volgens mij!) wilde doen aan de HKU maar niet aangenomen was. Uiteindelijk ben ik super blij dat ik mijn huidige studie ben gaan doen haha, dus zo zie je maar weer.. 😉

    Like

  3. Wat interessant om te lezen. Mijn zusje heeft ook op de NHTV gestudeerd, Facility Management. Dat was het ook niet voor haar, terwijl ze echt dacht van wel. En wat doet ze nu 😛 Communicatie in Arnhem.

    Like

  4. Je hebt helemaal gelijk! Zelf heb ik precies hetzelfde meegemaakt met een andere studie. Al mijn zinnen erop gezet en uiteindelijk viel het bij de open dagen zo tegen. Het ‘voelde’ gewoon niet goed. Uiteindelijk heb ik me toen last-minute ingeschreven bij een andere studie, waarbij ik wel een goed onderbuikgevoel had. Tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad…

    Like

  5. Ik vond twee opleidingen even leuk, een met een redelijke reisafstand (1,5 uur that is) en een waarbij ik sowieso op kamers moest. Ik was niet zo’n held toen dus ik heb toen voor de dichtstbijzijnde leuke opleiding gekozen. Nooit spijt van gehad maar ik ben er ook vrijwel niemand tegengekomen die ik al kende, zoals jij 😉

    Like

Wees vrij om jouw ervaringen te delen!

